top of page

רק אמרתי...(מטות מסעי)

מכירים את אלו שאומרים ומבטיחים לנו משהו ואח"כ זה לא מתבצע...'נכון שאמרתי - אבל לא הבטחתי לקיים...'.

אנחנו חיים בעולם שהוא מצד אחד מלא דיבור: אין סוף של תקשורת שמכילה אין סוף של מילים.

ומצד שני, אין באמת ערך למילים. אומרים ולא מקיימים, מדברים שלילי, פוגעים ומנמיכים...


הגישה של התורה היא שיש כוח עצום למילים שלנו!

בכוח הדיבור אנחנו יכולים לנדור, להישבע, להעיד, להבטיח, לקדש אישה וכד' - עד שיש פרשות בתורה וכן מסכתות בש"ס שעניינם לעסוק בכל נושא הנדרים, השבועות, הנזירות הקידושין ועוד ועוד, - כשהכל נוצר בסה"כ סביב מילים בודדות שאדם אמר.


פרשת מטות פותחת במצווה הקשורה לנושא נדרים ושבועות. וכך כותבת התורה "וַיְדַבֵּר משֶׁה אֶל רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה ה', אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לה' אוֹ הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ, לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה".


גם בסוף הפרשה, בני גד וראובן מבטיחים למשה רבנו שהם יעזרו לעם ישראל בכיבוש הארץ, וגם שם הוא אומר להם ממש את אותן המילים: "וְהַיֹּצֵ֥א מִפִּיכֶ֖ם תַּעֲשֽׂוּ".


התורה כותבת בצורה החלטית וחד משמעית: "ככל היוצא מפיו יעשה". לאמירה הזו ישנם מספר בחינות, המלמדות אותנו מהו כוח הדיבור של יהודי:  

1. אומרת התורה: "ככל היוצא מפיו יעשה". לא רבע, לא חצי, גם לא שלושת רבעי. ככל!

מה שהבטחתם - אתם צריכים לקיים. חלק בלתי נפרד ממוסריות והיכולת שלנו לשרוד כחברה, זה היכולת שלנו לעמוד מאחורי הדיבורים שלנו. כל האמון ההדדי בנוי מכך שאנשים לא משקרים האחד לשני. התורה מחנכת אותנו בראש ובראשונה לעמוד מאחורי המילה שלנו. לא להתנכר להבטחות שאתם בעצמכם הבטחתם.          

אין אפשרות לומר: 'סתם אמרתי', 'לא התכוונתי', 'המצאתי'. אמרתם משהו - בבקשה, תעמדו במילים שלכם


זה נכון מול אנשים אחרים, אבל גם נכון כלפי עצמכם: אמרתם לעצמכם שתעשו משהו - תעשו אותו! בדיוק כמו שאמרתם. תעמדו - כלפי עצמכם - במילים שלכם. זה ייתן לכם כוח ועוצמה פנימיים לדעת שאתם אומרים ועושים!


2. אתם מוציאים מילה מהפה - והיא פועלת פעולה!  יש משמעות למה שאתם אומרים!

אתם מסתכלים מסביב, ורואים לפעמים איך בכוח של מילה אחת - נתתם לאדם כוח, גרמתם לו לחייך, להאמין בעצמו. במילה אחת החזרתם לו את הביטחון העצמי, הרעפתם עליו אהבה, נתתם לו תקווה וסיכוי. אתם רואים איך מחמאה אחת, פרגון אחד, מילת עידוד אחת- משנים לאדם את מצב רוחו, ואולי אף את השקפתו.

פתאום אתם קולטים כמה כוח ועוצמה יש בכל מילה ומילה.


אמרתם לבן אדם מילה אחת: "סליחה" -  וכל כולו משתנה, והמציאות ביניכם משתנה. מילה אחת - ואיזה שינוי יש בכוחה לחולל באדם ובעולם.

אדם ניגש לחברו ואומר לו: "תודה" - וכל המציאות משתנה ביחד עם המילה. פתאום אור בעיניים, פתאום שמחה בלב, פתאום תחושת סיפוק, והכול ממילה אחת קטנה שיצאה מהפה. מדהים.


ואותו דבר גם כלפי עצמנו, כלפי המשפחה שלנו וכלפי הסביבה הקרובה: צריך לדבר עם עצמנו מילים של עוצמה, עידוד, אהבה ופרגון. להגיד לעצמנו כמה אנחנו טובים, מיוחדים ועוצמתיים. המילים האלו פועלות, והן ירימו אותנו ויתנו לנו כוח!


"ברוך אומר - ועושה" - כך מתנהג הקב"ה, וכך גם אנחנו צריכים להתנהג בחיים שלנו, ולברוא את העולם האישי שלנו דרך מילים. הכל בפה שלנו!  אז דברו טוב ותבראו עולם נהדר !


שבת שלום ומבורך וחודש טוב !

שמואל מינקוב

מאסטר נל"פ, מדייק אנשים לעצמם




2 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מצטער טעיתי (אחרי מות)

בס"ד מהן 3 המילים שהכי קשה לומר אותן בין בני אדם? 'אני מצטער – טעיתי'. אם היינו מסוגלים לומר את המילים האלו, היינו חיים במציאות חיים אחרת לגמרי. הרבה מאד מריבות היו נמנעות, והרבה קשרים בין אנשים היו נ

תודעת הנס שבטבע (שביעי של פסח)

ישנם 2 מצבי תודעה עיקריים בהם אנחנו חיים: א. 'תודעת הטבע' – במצב הזה אנחנו חיים במסגרת קבועה, מחזורית וסגורה, בה הכל קבוע מראש וחוזר על עצמו שוב ושוב. במצב הזה כמו שהשמש זורחת שוב ושוב, כך גם מתנהלים

מדברים - ויוצאים לחרות (מצורע - פסח)

איך מצליח מלך כל כך נמוך לשלוט על עמים שלמים, בלי שבכלל יהיו שם גדרות תיל וכלבי שמירה?  הכירו את פרעה: מלך בגובה של אמה בלבד (כחצי מטר), ששולט בכל האימפריה המצרית. מה מקור הכוח שלו – ואיך זה ממש קשור

bottom of page