top of page

להתחבר לאור גדול (וישב-חנוכה)


כידוע, חנוכה הוא החג היחיד בשנה שמתחיל לקראת סוף החודש, כאשר הירח הולך ונעלם. ויותר מזה: כל עניינו של החג הזה קשור למצבי החושך: מצוות ההדלקה היא רק בצאת הכוכבים, ומקום ההדלקה הוא נמוך.

מאיפה יש כוח לנרות חנוכה להאיר את המציאות החשוכה?

חז"ל אומרים שבתוך אור החנוכיה מאיר אור עליון מאד: 'האור הגנוז' שהוא אור ששייך ליום הראשון של הבריאה. האור הזה נגנז במשך השנה, והדרך להיפגש איתו היא בנרות החנוכה.

דהיינו: נרות חנוכה מאירים את המציאות החשוכה דרך חיבור לאור עליון מאד שהוא זה שנותן להם את העוצמה הפנימית להיות מאירים בכל מצב.


בפרשה שלנו מסופר על נער בן 17 שאחיו שונאים אותו, והוא נמכר, מתגלגל ומגיע למקום הכי מושחת בעולם.

ובמקום הכי נמוך וחשוך מבחינה רוחנית, הוא מתנסה בניסיון קשה של אשת אדוניו שמנסה לפתות אותו כל הזמן, עד לאותו הרגע בו הוא עוזב הכל ובורח ממנה.

מה נתן ליוסף את הכוח לעשות את זה? איך הוא לא נכנע לכוחות השליליים והחשוכים של המציאות סביבו?

חז"ל אומרים שברגע הכי קשה 'נראתה לו דמות דיוקנו של אביו'.

דווקא במקום הכי נמוך, מאירה לו הדמות הכי נשגבה בחייו, והיא זו שנותנת לו כוח, אומץ ואנרגיה לצאת מהמקום הכי חשוך.


אותו דבר יכול לקרות במציאות החיים הפרטית של כל אחד מאיתנו, כאשר דברים לא מסתדרים ולא מאירים לנו, ואנחנו מרגישים חסרי אונים, ו'מגששים באפילה'. אנחנו מחפשים את 'האור שיאיר לנו בקצה המנהרה'.

בחודשיים האחרונים עם ישראל כולו נמצא במציאות שנראית לנו חשוכה ולא ברורה. העתיד לא ברור, חשוך ואולי קצת מאיים.


גם כאן, צריך להתחבר למציאות עליונה שתיתן לנו כוח גדול והרבה אנרגיות כדי לצאת מהמקום החשוך הזמני בו אנחנו נמצאים כרגע.

כל אחד צריך למצוא את מקור האנרגיה העליון אליו הוא מתחבר: תפילות, תהילים, לימוד, עשיית מעשי חסד, קשר עם אנשים גדולים ומעצימים, חיבור אל העוצמות הפנימיות שבתוכנו, הסתכלות בנרות חנוכה וכד'.


ברגע שאנחנו מוצאים את נקודת המשען העליונה הזו - כל ההתייחסות שלנו אל המציאות העכשווית משתנה, ואנחנו יכולים לקבל עוצמה וכוח ולראות אותה במבט מואר הרבה יותר.


חנוכה הוא החג, שנותן לכל אחד באופן פרטי, ולעם ישראל כולו, את כוח האור שמוסיף והולך, וכובש ומנצח את כל הרע בעולם, ואם 'מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך', כל שכן שהרבה מן אור החנוכה ידחה את כל החושך, ובעז"ה יתקיים בנו: 'אור חדש על ציון תאיר ונזכה כולנו במהרה לאורו'.


שבת שלום ומבורך, חודש טוב, וחג חנוכה שמח!

שמואל מינקוב

מאסטר נל"פ, מדייק אנשים לעצמם



4 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מצטער טעיתי (אחרי מות)

בס"ד מהן 3 המילים שהכי קשה לומר אותן בין בני אדם? 'אני מצטער – טעיתי'. אם היינו מסוגלים לומר את המילים האלו, היינו חיים במציאות חיים אחרת לגמרי. הרבה מאד מריבות היו נמנעות, והרבה קשרים בין אנשים היו נ

תודעת הנס שבטבע (שביעי של פסח)

ישנם 2 מצבי תודעה עיקריים בהם אנחנו חיים: א. 'תודעת הטבע' – במצב הזה אנחנו חיים במסגרת קבועה, מחזורית וסגורה, בה הכל קבוע מראש וחוזר על עצמו שוב ושוב. במצב הזה כמו שהשמש זורחת שוב ושוב, כך גם מתנהלים

מדברים - ויוצאים לחרות (מצורע - פסח)

איך מצליח מלך כל כך נמוך לשלוט על עמים שלמים, בלי שבכלל יהיו שם גדרות תיל וכלבי שמירה?  הכירו את פרעה: מלך בגובה של אמה בלבד (כחצי מטר), ששולט בכל האימפריה המצרית. מה מקור הכוח שלו – ואיך זה ממש קשור

bottom of page