top of page

מתחילים מחדש (פרשת וילך - יום כיפור)

הנה אנחנו בפתחה של השבת הראשונה של השנה. "בין כסה לעשור". 


מה באמת ההבדל בין אדם "צעיר" לבין אדם "זקן" (לא במובן של גיל אלא בנפש)? התחדשות!


אדם שכל הזמן חי מתוך מהלך פנימי של התחדשות, נשאר כל הזמן צעיר בנפשו. הוא מסתכל על המציאות מתוך מבט של סקרנות, התעניינות אופטימיות ומרץ. הוא שואל ומחפש תשובות, כי כל הזמן מתגלה לפניו מציאות חדשה.

לעומת זאת אדם "זקן" הוא זה שחושב שהוא כבר מכיר הכל, ושום דבר לא חדש בעיניו...ממילא ההסתכלות שלו על עצמו ועל המציאות היא הרבה יותר פסימית ומיואשת.  


כל התקופה המיוחדת הזו של חודש תשרי ונושא התשובה באים ללמד אותנו להסכים להיות במקום המתחדש: זה המקום שלא נותן לעבר לנהל את ההווה והעתיד, אלא משאיר את העבר בעבר!  זה המקום שבאמת מסכים לסלוח לעצמנו על טעויות שעשינו ולהשאיר אותם מאחור. זה עומק עניינה של התשובה! זה המקום שמאמין בטוב שבנו ובעוצמות הענקיות שיש בכל אחד מאיתנו, ומבין שהעיקר שבנו הוא הטוב, וכל השלילי הוא חולף וזמני. זה המקום שמסכים לקבל על עצמו שוב ושוב התחלות חדשות במרץ של אדם צעיר באמת, בלי חשש מכישלונות. 


תהליך ההתחדשות מתחיל ברמה היומית: כל יום פותחים ממש דף חדש: "היה (רבי נחמן) רגיל להתחיל בכל פעם מחדש. דהיינו, כשנפל ממדרגתו לפעמים, לא היה מייאש עצמו בשביל זה. רק אמר שיתחיל מחדש כאילו לא התחיל עדיין כלל לכנוס בעבודתו יתברך, רק עתה הוא מתחיל מחדש. וכן בכל פעם ופעם תמיד היה רגיל להתחיל מחדש, והיה לו כמה התחלות ביום אחד, שגם ביום אחד לפעמים נפל מעבודתו והיה מתחיל מחדש וכן כמה פעמים ביום..."


זה נכון ברמה השבועית: כל שבת היא דף חדש - ובמיוחד השבת הראשונה של השנה,                               וזה נכון ברמה השנתית: כשאדם עובר את ימי ראש השנה הוא והמציאות כולה מתחדשים לגמרי. 

ואת כל כל ההתחדשויות האלו אנחנו חווים בו זמנית ממש עכשיו - וזו הזדמנות נהדרת להתחיל ממש עכשיו שוב מחדש!


שבת שלום ומבורך, וגמר חתימה טובה !

שמואל מינקוב

מאסטר נל"פ, מדייק אנשים לעצמם



4 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

להאיר את העכשיו (אמור)

איך מחזיקים מעמד במצבים לא פשוטים של ייאוש, אכזבה וחוסר תקווה? מאיפה שואבים את הכוח להמשיך קדימה? מאיפה יכולים רווקים ורווקות שמחפשים כבר שנים להקים משפחה, ולא מצליחים-לקבל את הכוח והעידוד להמשיך הלאה

להיות עצמאי באמת (קדושים-יום העצמאות)

השאלה שמהדהדת אצל כולנו היא האם נכון וראוי לחגוג השנה את יום העצמאות? מצד אחד עברנו אירוע קשה ומטלטל, ואנחנו עדיין בתוך אותה המלחמה, ומצד שני האם ניתן להתעלם מעניינו של היום הגדול הזה? כל ילד בתחילת ח

מצטער טעיתי (אחרי מות)

בס"ד מהן 3 המילים שהכי קשה לומר אותן בין בני אדם? 'אני מצטער – טעיתי'. אם היינו מסוגלים לומר את המילים האלו, היינו חיים במציאות חיים אחרת לגמרי. הרבה מאד מריבות היו נמנעות, והרבה קשרים בין אנשים היו נ

bottom of page