top of page

להיות אנשי ירח (בא)

אחרי שנה שלימה של מכות שנוחתות על המצרים, וממש לפני המכה האחרונה והיציאה לחירות, מופיע פרק שלם שמתאר לנו מצווה חדשה ומיוחדת: מצוות קידוש החודש. מידי חודש בחודשו, יש מצווה על בית הדין לקדש את החודש.


לכאורה: מה הענין לקדש דווקא את הלבנה שמשדרת לנו דבר שמופיע עד אמצע החודש ושוב הולך ונעלם, ושוב מופיע, לכאורה: חוסר יציבות...? הרבה יותר מרשים להתפעל מהשמש, שמשדרת לנו המון עוצמה, יציבות וחום...? ויותר מזה: במדרש כתוב שמשה רבנו התקשה ב 3 דברים שאמר לו הקב"ה, ואחד מהם הוא קידוש החודש. מה כל כך קשה בדבר הזה?


הדבר המיוחד שיש בירח לעומת השמש הוא נושא ההתחדשות. השמש איננה מתחדשת. היא כמות שהיא כבר אלפי שנים...אין עליות ואין ירידות... לעומת זאת הירח הוא בהתחדשות תמידית.

כוח ההתחדשות הוא כוח אדיר: להתגבר על מכשולים, לקום אחרי נפילות, לנסות שוב שוב עד שמגיעים, להתמודד עם ייאוש, אכזבות וחוסר אימון... כל זה טמון במהלך של התחדשות.


למצוא את הכוחות כדי להתחדש כל חודש, כל שבוע וכל יום - זה דבר קשה, ומשה רבנו שואל את הקב"ה איך דבר כזה יקרה? האם עם ישראל יהיה מסוגל לעשות את זה?

וכתשובה, הקב"ה מראה לו באצבע ואומר: כזה ראה וקדש. תסתכל טוב: בתחילת החודש ממש לא רואים את הירח בכלל, אבל באמת הוא כבר קיים, הוא כבר נולד. צריך להיות "איש ירח" כדי לראות שבתוך החושך כבר יש אור. 

"איש ירח" הוא סוג של אדם שלא עושה הרבה רושם כלפי חוץ, אבל הוא אדם פנימי ועמוק.

"איש ירח" הוא סוג של אדם שלא מתרשם מהסביבה וממה שקורה או לא קורה מבחוץ לו, אלא הוא כל כולו מרוכז בפנים, בכוחות שלו, בעוצמות הפנימיות שלו, בחיבור האישי שלו לקב"ה - בלי השוואות, ומבלי לחשוב שאצל השני הדברים יותר טובים...

"איש ירח" הוא אדם עם אמונה פנימית חזקה שגם אם כלפי חוץ דברים לא מסתדרים לו, הרי הוא בטוח שדברים גדולים קורים מתחת לפני השטח ולטובתו.

"איש ירח" חי את כל החיים שלו בהתחדשות מתמדת, ומבחינתו אין יום שהוא לא לומד ומתקדם בו במשהו חדש, ולכן הוא תמיד אופטימי ומלא ביטחון. 


לעומת מצרים שבה שלט פרעה שסימל את השעבוד של הטבע, בו הכל מוכתב מראש ואין בו שום תהליך של שינוי -  עם ישראל מקבל את המצווה הראשונה כעם: תהיו תמיד בהתחדשות! תהיו "אנשי ירח": עמוקים, מאמינים ועוצמתיים! והמצווה הזו, והמסר שלה - מלווים את העם כולו ואת כל אחד מאתנו מאז ועד היום!


שבת שלום ומבורך !

שמואל מינקוב

מאסטר נל"פ, מדייק אנשים לעצמם




2 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מדברים - ויוצאים לחרות (מצורע - פסח)

איך מצליח מלך כל כך נמוך לשלוט על עמים שלמים, בלי שבכלל יהיו שם גדרות תיל וכלבי שמירה?  הכירו את פרעה: מלך בגובה של אמה בלבד (כחצי מטר), ששולט בכל האימפריה המצרית. מה מקור הכוח שלו – ואיך זה ממש קשור

המרירות שמביאה לשפע (תזריע)

תארו לעצמכם שאתם מגלים יום אחד שיש לכם נזילה רצינית בקיר הבית. האינסטלטור אומר לכם שאין ברירה אלא להרוס את הקיר כדי לגלות את מקור הבעיה. זה בוודאי לא רגע משמח כל כך... מכיוון שאין לכם ברירה, הקיר נהרס

מתחדשים (ניסן - שמיני)

אנחנו נמצאים במציאות מיוחדת במינה במהלך החודשים האחרונים. לפני כן היה נראה כאילו העם שלנו קצת הלך 'לאיבוד'...ושקע בתוך עייפות והתעסקויות לא ממש חשובות... ואז הגיעה המלחמה הנוכחית שכולנו עדיין בתוכה, ו

bottom of page